電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

L10011

タイトル(和文)

充電インフラ検討用次世代自動車交通シミュレータの開発 -電気自動車用急速充電ステーションの適正配置機能-

タイトル(英文)

Development of Traffic Simulator for Analysis on Charging Infrastructure of Next Generation Vehicle -Search function for appropriate layout of charging stations-

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

電気自動車(EV)普及に向けて、急速充電ステーション(急速充電ST)の整備は重要な課題である。特にEV導入初期には、できるだけ電池切れ発生頻度を小さく抑える効果的な配置が重要と考えられる。当所では、急速充電STの設置効果を解析する充電インフラ検討用次世代自動車交通シミュレータを開発した。しかしながら、急速充電STの効果的な配置位置の解析手法の開発は今後の課題であった。本報告では、交通シミュレータによるEV電池切れ発生位置の予測に基づき、電池切れ発生数を抑える急速充電ST配置を探索する急速充電ST適正配置アルゴリズムを構築し、その機能を前述の交通シミュレータに実装した結果について述べている。南北50kmx30kmの範囲のモデル地区に同アルゴリズムを適用したところ、適用回数が多い程、また充電STの設置数が多い程、電池切れの発生が小さくなる定性的に適切な結果が得られた。また、南北40kmx50kmの範囲でより複雑な道路網をもつ地区に同アルゴリズムを適用しても、アルゴリズムを適用回数を経るごとに電池切れ発生割合の小さい位置に充電STの位置を決めることができた。以上の結果から、今回提案した手法が急速受電STの適正配置の検討に適用可能であることがわかった。

概要 (英文)

Development of the infrastructure network by charging stations (charging ST) is one of the important issues for the spread of the electric vehicle(EV). The number and layout of charging STs should be determined from the demand of charge by EV user and the management of the charging infrastructure. From the view point of EV users, the more charging STs, the more convenient for the EV usage. On the other hand, from the viewpoint of management of charging STs, the number of charging STs should be limited so that a certain number of customers charging EV at the charging ST is required to keep to manage the charging ST. We have developed the road traffic simulator to analyze the location of EV running out of electricity and the number of charging EV at each charging ST. In this study, we have proposed the search algorithm for the layout of charging STs based on the location of EV running out of electricity by the road traffic simulator. That algorithm has been installed into the road traffic simulator, and it has been examined on some model areas. The simulation result on the layout of charging ST is determined to reduce the number of EV running out of electricity, and it does not depend on the initial input of the location of the charging ST and the complexity of the road network. Those results show the effectiveness and applicability of the search algorithm of layout of charging STs proposed here.

報告書年度

2010

発行年月

2011/07

報告者

担当氏名所属

日渡 良爾

原子力技術研究所 原子炉システム安全領域

岡野 邦彦

原子力技術研究所 原子炉システム安全領域

池谷 知彦

材料科学研究所 先進機能材料領域

所 健一

システム技術研究所 情報数理領域

キーワード

和文英文
充電インフラ Charging infrastructure
道路交通シミュレータ Road traffic simulator
電気自動車 Elecvtric vehicle
急速充電 Rapid charge
マルチエージェント法 Multi-agent method
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