電力中央研究所

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

Y02008

タイトル(和文)

大口需要家による電力会社選択の要因分析 -価格、品質・信頼性およびサービス面から見た評価-

タイトル(英文)

Evaluation of Electric Power Supplier by Japanese Large Customers-Analysis of Customer Choice based on Price, Power Quality and Services-

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

日本の大口需要家は、料金低下や新サービスへの期待から自由化を肯定的に評価している。実際の変更数はまだ少ないものの、3割以上の大口需要家が、他社から申し出があれば変更する意図を持っている。日本の大口需要家は、電力の品質・信頼性をもっとも重視しており、電気料金が半額になったと仮定して許容する停電時間増加は、産業全体の平均で13.5分とわかった。また、電力会社を変更する価格差を分析した結果、ブランドやサービス面で劣ったとしても、大口需要家は、5%の値下げで23.8%、10%で42.1%の割合で購入先を変更する可能性があるものと推計された。電力会社の変更については、需要家は、十分な価格差がなければサービスやブランドなどの違いから判断する。大口需要家に有望なサービスとして、業種分類・電力使用量に基づく割引料金、エネルギー利用のアドバイザー、停電事故の原因、復旧見込みを迅速に紹介などがあげられた。

概要 (英文)

Electric power companies in Japan are strengthening their business structures with the aim of customer orientation as the power market is partially liberalized. To achieve this, they are building up marketing strategies for the new era to ensure that customers receive good services and enjoy high quality/reliability as well as competing on price. In this paper, we surveyed various customer needs for electric power companies in Japan including customer services, switching and satisfaction based on questionnaire to large commercial/industrial customers in March 2002 in order to evaluate not only the price but also the quality/reliability and services. We firstly confirmed that customers of extra high tension power were more eager about changing their power supplier and had a greater stake in electricity restructuring. Secondly, it was recognized that customers placed significance on "power quality/reliability", "price", "financial stability/risk", and "customer service" in this order. We estimated that large customers would not be able to allow up to 13.5 minutes blackout increase even if they were offered half price, and 24% customers would change to another power supplier if it gave a 5% discount. Finally, we made it clear that large customers regarded technical services related to energy saving and problems as important. Consequently, electric power companies have to establish marketing strategies that address their customers needs, including power quality/reliability and services.

報告書年度

2002

発行年月

2002/10

報告者

担当氏名所属

蟻生 俊夫

経済社会研究所

キーワード

和文英文
電力自由化 Electricity Liberalization
マーケティング Marketing
品質・信頼度 Power Quality and Reliability
顧客サービス Customer services
顧客満足度 Customer Satisfaction
Copyright (C) Central Research Institute of Electric Power Industry