財団法人 電力中央研究所

電力中央研究所 研究報告書(電力中央研究所報告)
[CRIEPI Research Report]

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研究報告書 詳細情報
[Detailed Information]

報告書番号 [Report Number]
Y14008
タイトル
自由化による電力会社の地域密着戦略への影響 − 欧州電力会社の事例 −
[Title]
The impact of liberalization on community-based strategy of incumbent electric utilities: the case studies of European utilities
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
電力の小売全面自由化によって地域独占が撤廃されると、これまで密接な関係を保ってきた既存の電気事業者と供給地域の住民・需要家との関係にも、変化が生じると考えられる。しかし、自由化の先行する欧州でも、既存事業者と旧供給地域との関係に着目した分析例は少なく、その実態についてはあまり知られていない。わが国では、自由化以降も引き続き供給地域に対する「地域密着戦略」を模索している電力会社もあり、事業者と供給地域の関係の変化について改めて整理する必要がある。そこで本稿では、新しい事業環境下における地域密着戦略の考え方を整理した上で、このような戦略の採用に影響を与える事業者側と地域側の要因について、欧州の事業者の事例を基に明らかにする。また、事業者が全社的な方針としてこの戦略を採用した場合に、各バリューチェーンがどのように対応しうるのかについて考察する。
[Abstract]
After the monopolistic supply area is abolished in the course of liberalization, the relationship will also change between incumbent power companies and local communities in the previous supply area, who were closely-related each other before liberalization. This study defines "community-based strategy" by two factors as "the community-minded activities" and "the business activities focusing on the specific regions", and then clarifies the factors which make this strategy effectively function in the new business environment, based on the case study of SSE in the UK as follows:
1. The community-based strategy is a feasible option for a private company even in the competitive market, if the shareholders approve it. In the shrinking market, SSE can currently continue the strategy supported by increasing network profits. In the long-term, SSE envisages the strategy to be sustainable by continually providing innovative values to customers.
2. The factors such as vitality of the community have influence on acceptability for the company's strategy by the community.
3. After liberalization, the distribution business can maintain the close relationship with local community, while the relationship will change in generation and retail businesses. Therefore, the distribution business will play an important role in the new business environment, when the incumbent applies the community-based strategy.
報告書年度 [Report's Fiscal Year]
2014
発行年月 [Issued Year / Month]
2015/03
報告者 [Author]

担当

氏名

所属

筒井 美樹

社会経済研究所 電気事業経営領域

キーワード [Keywords]
和文 英文
地域密着戦略 Community-based strategy
独占的供給地域 Monopolistic supply area
既存電気事業者 Incumbent electric utility
地域社会 Local Community
ロイヤルティ Loyalty
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