電力中央研究所

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

285065

タイトル(和文)

使用済燃料乾式貯蔵時の燃料被覆管温度に関する調査

タイトル(英文)

A REVIEW OF TEMPERATURE LIMIT OF SPENT FUEL CLADDING UNDER DRY STORAGE CONDITION

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

使用済燃料の乾式貯蔵を行うにあたり,安全評価上最も重要な因子と考えられる燃料被覆管の温度制限値につき調査を行なった。その結果,想定される被覆管劣化要因のうち制限温度の決定にはクリープ破断が最も重要な因子になることが示唆された。クリープ破断を考慮した制限温度としては300~400℃程度の値が提案されているが,これらの値を導く過程にはクリープ破断データの信頼性等いくつかの問題点も指摘されている。このため今後より実際的な被覆管制限温度を決定するためには以下のような項目に対する検討が必要と考えられる。(1)二軸応力下での未照射および照射被覆管のクリープ破断データの蓄積(2)低応力力下でのクリープ変形挙動(3)照射硬化の回復過程(4)燃焼後の燃料棒内諸条件の評価法

概要 (英文)

THE MAXIMUM ALLOWABLE TEMPERATURE LIMIT OF SPENT FUEL CLADDING WAS REVIEWED UNDER A DRY STORAGE CONDITION. IT IS SUGGESTED THAT CREEP RAPTURE OF THE CLADDING IS THE MOST IMPORTANT FACTORIN ORDER TO DECIDE THE ALLOWABLE TEMPERATURE. SOME ALLOWABLE TEMPERATURES HAVE BEEN PROPOSED BASED ON THE CREEP RUPTURE OF THE CLADDING, BUT THERE SEEMED TO BE STILL ROOM FOR FURTHER STUDY ABOUT THESE VALUES BECAUSE, FOR EXAMPLE, CREEP RUPTURE DATA BEING USED IN THESE EVALUATIONS SEEMED TO BE UNRELIABLE. AND THE FOLLOWING ITEMS ARE CONSIDERED NECESSARYFOR FURTER INVESTIGATION TO DECIDE THE MAXIMUM ALLOWABLE TEMPERATURE OF THE CLADDING. (1)CREEP RUPTURE PHENOMENA OF IRRADIATED AND INIRRADIATED CLADDING UNDER BIAXIAL STRESS CONDITION. (2)CREEP DEFORMATION OF THECLADDING UNDER LOW BIAXIAL STRESS CONDITION (3)RECOVERY OF IRRADIATIONHARDENING OF THE CLADDING (4)INTERNAL CONDITION OF THE FUEL ROD AFTER IRRADIATION.

報告書年度

1985

発行年月

1986/07/01

報告者

担当氏名所属

黛 正己

エネルギー研究所原子力部燃料研究室

田中 博

研究開発本部原子力推進チーム

キーワード

和文英文
使用済燃料 SPENT FUEL
乾式貯蔵 DRY STORAGE
ジルカロイ ZIRCALOY
クリープ CREEP
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