電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

T16

タイトル(和文)

ロードコンディショナーの開発-10Kwh級ロードコンディショナーの可能性ー

タイトル(英文)

BENEFITS OF LOAD CONDITIONERS TO BOTH UTILITY AND CUSTOMER SIDES--DEVELOPMENT OF A 10KWH CLASS LOAD CONDITIONER-

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

電池によるロードコンディショナーは夜間の割安の電気の貯え、昼間の需要ピーク時に電気を供給できる、当所提案の新しいデバイスである。これは供給側には負荷平準化、需要家には経済性と利便性のメリットを与えるので、今後大いに利用されると期待している。家庭用規模の10kWh級ロードコンディショナーの実現の可能性を明らかにした。当面は鉛電池で製作できるが、普及に必要なコンパクト化を実現するためにはリチウム電池のような新種電池の開発が望ましい。成果の概要は以下の通りである。(1)460Wh(12V-38Ah)密閉型鉛電池による10kWh級ロードコンディショナーおよびリチウム電池1Whセルによる300Wh級ロードコンディショナーを試作した運転経験をもとに、長寿命化のために適切な組電池構成や充放電の方法を提案した。(2)LiV3O8を正極とする大容量(25Wh級)リチウム電池の試作に成功した。重量エネル

概要 (英文)

THE BATTERY-BASED LOAD CONDITIONER IS A NEW DEVICE FIRST PROPOSED BY CRIEPI WHICH STORES ELECTRICITY AT DISCOUNTRATES DURING THE NIGHT FOR USE DURING THE DAYTIME HOURS OF PEAK DEMAND. THIS BENEFITS BOTH THE SUPPLY AND DEMAND SIDES, OFFERING THE POSSIBILITY OF LOAD LEVELLING TO THE SUPPLY SIDE AND SAVINGS AND CONVENIENCE TO THECUSTOMERS. THEREFORE, THE LOAD CONDITIONER IS EXPECTED TO BE USED WIDELY IN THE FUTURE. OUR STUDY FOCUSSED ON A HOME-USE LOAD CONDITIONER WITH A 10KWH CAPACITY WITH THE AIM OF INVESTIGATING ITS POSSIBILITIES FOR FUTUER USE. FOR THE TIME BEING, IT WILL BE POSSIBLE TO MANUFACTURE THISLOAD CONDITIONER USING LEADACID BATTERIES. BUT IT WILL BE NECESSARY TODEVELOP MORE COMPACT, HIGHRER-PERFORMANCE BATTERIES, SUCH AS ROOM TEMPERATURE LITHIUM BATTERIES. THE RESULTS OBTAINED WERE AS FOLLOWS: (1)TRIAL MANUFACTURE OF TWO KINDS OF LOAD CONDITIONERS WAS CARRIE OUT. ONE WAS A 10KWH CLASS LOAD CONDITIONER CONSISTING OF 460WH(12V-38AH)SEALED LEAD ACID BATTERIES, AND THE OTHER WAS A 300WH CLASS LOAD CONDITIONER USING 1WH CELLS OF SEMICOMMERCIAL LITHIUM BATTERIES. THE BATTERY COMPOSITION AND CHARGE/DISCHARGE METHODS WERE INVESTIGATED WITH AN EYE TO EXTENSION OF CYCLE LIFE FOR THE BATTERY. (2)LARGE-CAPACITY(25WH CLASS)LITHIUMBATTERIES WERE MANUFACTURED USING LIV3O8 AS THE CATHODE MATERIAL. GRAVIMETRIC AND VOLUMETRIC ENERGY DENSITIES OF 120WH/KG AND 200WH/L, RESPECTIVELY, WERE OBTAINES. (3)THE EXTENSION OF CYCLE LIFE WAS INVESTIGATED FROM THE STANDPOINTS OF BOTH RESEARCH/ASSEMBLY OF MATERIALS AND OPERATIONAL CONDITIONS SUCH AS THE CHARGE/DISCHARGE RATES AND THE DEPTH OF DISCHARGE.

報告書年度

1990

発行年月

1990/10/01

報告者

担当氏名所属

田中 祀捷

狛江研究所開発部

岩堀 徹

狛江研究所ロードコンディショナー特別研究室

熊井 一馬

狛江研究所ロードコンディショナー特別研究室

キーワード

和文英文
ロードコンディショナー LOAD CONDITIONER
二次電池 SECONDARY BATTERY
リチウム電池 LITHIUM BATTERY
負荷平準化 LOAD LEVELLING
アメニティ AMENITY
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