電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

T96043

タイトル(和文)

リチウム二次電池の出力特性試験法の開発-定出力パルス法の提案と実験的検証-

タイトル(英文)

POWER DENSITY MEASUREMENT FOR LITHIUM SECONDARY BATTERIES BY CONSTANT POWER PULSE METHOD.

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

電気自動車の加速性能に大きく影響する搭載電池の出力特性を求める新しい測定法(定出力パルス法)を提案する。本測定法は,各放電深度における出力密度と出力継続時間が得られるため,電気自動車設計時に有用な情報を与えることができる。本測定法を市販1.25Ahおよび2.5Ah容量のリチウムイオン電池に適用して,充放電サイクルに伴う出力特性の変化,電池大型化の影響,熱環境の影響を検討した。この結果,例えば1.25Ah電池の場合,サイクル初期は60%放電深度で10secの出力密度は490W/kgが得られるが,1000サイクル経過後には半減すること,2倍容量に大型化した電池では最大20%出力特性が低下すること,断熱材で覆い保温し場合に自然冷却時より5-10%出力が向上することなどを明らかにした。

概要 (英文)

THE POWER DENSITY OF RECHARGEABLE BATTERIES IS AN IMPORTANT FACTOR RELATED TO THE ACCELERATION ABILITY OF ELECTRIC VEHICLES.GENERALLY,THE POWER DENSITY OF THE LITHIUM BATTERY DEPENDS ON THE DEPTH OF DISCHARGE AND OUTPUT PERIOD.MOREOVER,THE VOLTAGE CURVE HASA HIGH SLOPE SO THE CONVENTIONAL CHARGING METHOD BASED ON CONSTANT CURRENT,WHICH IS STANDARD FOR LEAD-ACID BATTERIES,CANNOT BE USED. WE PROPOSE A CONSTANT POWER PULSE METHOD,IN WHICH THE CELL IS REPEATEDLY DISCHARGED AT A PULSED CONSTANT POWER FOR 30 AT MAXIMUM FROM THE FULL-CHARGE STATE AND IS THEN KEPT OPEN CIRCUIT FOR A PERIOD(15 MINUTES).WHEN THE CELL VOLTAGE ACHIEVES THE CUT-OFF VOLTAGE WITHIN 30,IT STOPS DISCHARGINGAND MOVES TO THE NEXT REST MODE.THIS PROCESS CONTINUES UNTIL THE OUTPUT PERIOD IS LESS 10. THE RELATIONSHIP BETWEEN THE DEPTH OF DISCHARGE AND THE POWER DENSITY AT EACH OUTPUT PERIOD CAN BE OBTAIED FROM MEASUREMENTS OF THE CHANGE IN THE VALUES OF CONSTANT POWER. THE USEFULUNESS OF THIS METHOD WAS INVESTIGATED FOR COMMERCIAL LITHIUM ION CELLS OF 1.25 AHAND 2.5 AH.THE POWER DENSITIES OF 490 W/KG FOR 10S AND 370 W/KG FOR 30S WERE OBTAINED AT 60% DISCHARGE DEPTH.FURTHERMORE,CHANGES IN THE POWERDENSITY WITH DISCHARGE CYCLES,AND THE EFFECT OF THE THERMAL ENVIRONMENT WERE INVESTIGATED.

報告書年度

1996

発行年月

1997/06/01

報告者

担当氏名所属

小林 陽

狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト

宮代 一

狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト

寺田 信之

狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト

岩堀 徹

狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト

竹井 勝仁

狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト

キーワード

和文英文
電気自動車 ELECTRIC VEHICLE
出力特性 RATE CAPABILITY
リチウム二次電池 LITHIUM SECONDARY BATTERY
定出力パルス法 CONSTANT PULSE POWER METHOD
Copyright (C) Central Research Institute of Electric Power Industry