電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

※ PDFのファイルサイズが大きい場合には、ダウンロードに時間がかかる場合がございます。 ダウンロードは1回のクリックで開始しますので、ダウンロードが完了するまで、複数回のクリックはなさらないようご注意願います。

電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

U97076

タイトル(和文)

放射性物質輸送の確率論的安全評価(その4)-専用運搬船の海難事故発生確率に関する検討-

タイトル(英文)

PROBABILISTIC SAFETY ASSESSMENT OF RADIOACTIVE MATERIALS TRANSPORT -ACCIDENT PROBABILITY FOR EXCLUSIVE SHIP-

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

本研究は,放射性物質専用運搬船の事故確率評価を目的とした。まず,海上輸送中の事故シナリオについて分析を行い,下記の4つの全損に至るシナリオを選定した。次に,専用運搬船と同クラスの3000~5000GTの一般貨物船を対象として,日本の海難事故統計より各シナリオの発生確率を算出した。続いて,日本造船研究協会がとりまとめた沈没確率分析手法を用いて,破口が生じた場合の一般貨物船および専用運搬船の沈没確率を比較検討した。以上の結果,専用運搬船の全損に至る海難発生確率は,機関室火災に起因するもの1.7x10-6/航海,海面火災の場合2.6x10-7/航海,衝突による全損の場合8.8x10-7/航海,荒天による全損の場合2.3x10-5/航海を得た。なお,専用運搬船には構造的優位性の他にも様々な防護手段があるので,これらの確率値は,安全側の値であると考える。

概要 (英文)

RADIOACTIVE METERIALS, INCLUDING SPENT FUELSAND HIGH-LEVEL RADIOACTIVE WASTES, ARE TRANSPORTED BY EXCLUSIVE SHIPS BETWEEN JAPAN AND FRANCE OR ENGLAND. THIS REPORT DESCRIBES THE RESULTS OF ACCIDENT PROBABILITY EVALUATION FOR THESE EXCLUSIVE SHIPS. FIRST, A SCENARIO ANALYSIS WAS EXECUTED AND ENGINE-ROOM FIRE, AN SEA-SURFACE FIRE, AND SINKING CAUSED BY COLLISION OR STORMY WEATHER WERE EXTRACTED AS HYPOTHETICAL ACCIDENTS. THE PROTECTIVE FUNCTIONS OF THE EXCLUSIVE SHIP WERE ALSO CONSIDERED. SECOND, AN EXCLUSIVE SHIP AND AN ORDINARY 3,000 5,000GT CLASS CARGO SHIP OF EQUAL SIZE AND TONNAGE WERE SELECTED FOR COMPARISON, AND THE PROBABILITIES OF THE ABOVE HYPOTHETICAL ACCIDENTS WEREESTIMATED FROM THE CASUALTY STATISTICS FOR JAPAN. THIRD, THE PROBABILITY OF TOTAL LOSS OF ORDINARY CARGO SHIPS AND THE EXCLUSIVE SHIPS WERE CALCULATED AND COMPARED BY THE METHOD USED BY THE SHIPBUILDING RESEARCH ASSOCIATION OF JAPAN (JSRA) UNDER THE SOLAS90 INTERNATIONAL REGULATIONS. THE MARITIME ACCIDENT PROBABILITY CONSIDERING THE PROTECTION METHODS FOR THE EXCLUSIVE SHIP WAS FINALLY ESTIMATED FROM THE VIEWPOINT OF STRUCTURAL ADVANTAGE. THE FOLLOWING PROBABILITIES WERE OBTAINED; (I) COLLISION WITH OTHER SHIP LEADING TO TOTAL LOSS 8.8-7/VOYAGE(II) STORMY WEATHER LEADING TO TOTAL LOSS 2.3-5/VOYAGE (III) FIRE IN ENGINE ROOM:1.7-6/VOYAGE (IV) COLLISION WITH TANKER AND SEA-SURFACE FIRE2.6-7/VOYAGE FINALLY, IT SHOULD BE NOTED THAT THE PROBABILITIES ARE CONSERVATIVE BECAUSE OF OTHER PROTECTIVE FUNCTIONS NOT DISCUSSED IN THIS REPORT. TOTAL LOSS MEANS SINKING LOST AT SEA, FIRE, ETC., RENDERING THE SHIP ABSOLUTELY UNFIT FOR NORMAL OPERATIONS.

報告書年度

1997

発行年月

1998/03

報告者

担当氏名所属

渡部 直人

我孫子研究所バックエンドプロジェクト輸送・貯蔵チーム

鈴木 浩

我孫子研究所環境科学部

高野 裕

(株)三菱総合研究所

キーワード

和文英文
放射性物質輸送 RADIOACTIVE METERIALS TRANSPORT
海上輸送 SEA TRANSPORT
専用運搬船 EXCLUSIVE SHIP
事故シナリオ ACCIDENT SCENARIO
事故確率 ACCIDENT PROBABILITY
Copyright (C) Central Research Institute of Electric Power Industry