電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

U99031

タイトル(和文)

放射性物質輸送物の海面火災条件下における熱的健全性 -‐高レベルガラス固化体輸送物の熱的健全性‐-

タイトル(英文)

Thermal Integrity of Packages Containing Radioactive Materials under Sea Surface Fire Conditions. ‐Thermal Integrity of Packages Containing Vitrified High-Level Radioactive Wastes ‐

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

先に報告した船倉ハッチカバー部の熱特性試験結果を用いた熱解析結果に基づき、海面火災に遭遇した場合の放射性物質輸送物の熱的健全性を以下の様に評価した。(1)ちょう水(漲水)装置が稼動する場合 ちょう水装置が稼動する場合、海水が輸送物の外表面を冷却する。この結果、輸送物の熱的健全性の評価部位となる蓋シール部(ガスケット)の最高温度は139℃未満となり、ガスケットの通常使用上限温度155℃を下回る。従って、本輸送物は海面火災条件下において熱的健全性を維持する。(2)ちょう水装置が稼動しない場合 輸送物にとって最も苛酷な海面火災条件は火炎温度400℃の火災が5.4時間継続する場合である。この場合の蓋シール部(ガスケット)の最高温度は146℃以下であり、本輸送物は熱的健全性を維持する。尚、火炎温度が800℃の海面火災は火災継続時間が1.8時間となるため、輸送物にとって最も苛酷な火災条件とはならない。

概要 (英文)

According to thermal analysis results of an exclusive ship using the thermal characteristic test results for materials which compose hatch cover members in a cargo hold, the thermal integrity of packages containing radioactive materials under sea surface fire accidents is estimated and summarized as follows. ●In the case that the emergency water flooding system operates; The seawater cools the outer surface of the packages under the sea surface fire accidents if the emergency water flooding system operates. Therefore, the maximum temperature at a lid portion (including a gasket), which composes the containment system and is considered as a very important part in case of evaluating the thermal integrity of the packages, is less than 139 ℃ and is below the allowable upper limit value of the gasket under the normal condition. The thermal integrity of the packages is consequently maintained. ●In the case that the emergency water flooding system does not operate; The severest condition for the packages under the sea surface fire accidents is the case where the flame temperature of the sea surface fire with its duration of 5.4 hours is 400 ℃. The maximum temperature at a lid portion which composes the containment system is less than 146 ℃ against such a severe condition, and the thermal integrity of the packages is consequently maintained. If the flame temperature of the sea surface fire is assumed to be 800 ℃, its duration term is evaluated to be 1.8 hours by the present study. Therefore, this case is not the severest condition for the packages under the sea surface fire accidents.

報告書年度

1999

発行年月

2000/01

報告者

担当氏名所属

山川 秀次

我孫子研究所バックエンドプロジェクト輸送・貯蔵チーム

尾崎 幸男

我孫子研究所バックエンドプロジェクト

三枝 利有

我孫子研究所バックエンドプロジェクト

キーワード

和文英文
輸送物 Package
高レベルガラス固化体 Vitrified HIgh Level Radioactive Waste
耐火解析 Thermal Analysis
海面火災 Sea Surface Fire
海上輸送 Sea Transport
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