財団法人 電力中央研究所

電力中央研究所 研究報告書(電力中央研究所報告)
[CRIEPI Research Report]

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研究報告書 詳細情報
[Detailed Information]

報告書番号 [Report Number]
Y02020
[Title]
Code of Conduct for Affiliated Transmission Providers
タイトル
Code of Conduct for Affiliated Transmission Providers -Basic Concepts and Case Study-
[Abstract]
A Code of Conduct is established to protect market participants form the anti-competitive behaviors of a vertically integrated utility, such as cross-subsidization, improper information sharing, unfair treatment of unaffiliated companies, and preferential treatment of affiliated companies.Preventing the misleading use of the diversified utility company's corporate logo, good will, and name recognition by unregulated affiliates is a specific issue that is addressed by a Code of Conduct.The motivation for dealing with this issue via a code of conduct is that the misleading use of the good reputation of a regulated utility by an unproven and unregulated affiliate may result in an improper ``competitive advantage'' that is obtained through tying to a regulated utility with a good reputation.In this context, a code of conduct defines the proper and improper use of private property that is covered by explicit property rights.We chose to analyze a case of the misleading use of the regulated utility's name and corporate logo because the facts associated with this type of violation are easy to detect and can be stated clearly as compared to the facts and issues of cross-subsidization or the improper sharing of information.In this report, we summarize the basic concepts of a Code of Conduct and examine the issue of property rights.In addition to the examination of property rights, we study the ``High voltage ad'' case in California as an example of the misleading use of a regulated company's name and corporate logo,The results are as follows:+Property rights and codes of conduct are inseparable in real-world economies and industries. The former complicate economic activities, and the latter simplify them.+There may be a trade-off between the precision of the meanings of the definitions in the Code of Conduct and the autonomy of utilities.+A Code of Conduct should be formulated and applied as a cooperative game that rests on a foundation of trust and credibility.
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
行動規範は、小売電力市場への競争導入にあたり、既存事業者による競争制限行為を規制し、規制されたサービスを受ける需要家を保護し、競争が導入された事業分野における公正な競争を確保することを目的として制定される。本報告では、行動規範の基礎となる考え方とについて整理した上で、カリフォルニア州での、行動規範に関する紛争事例をもとに、行動規範を有効に機能させる際の問題点について検討した。行動規範は競争的な市場における参加者の相互の振る舞いを規制し、全ての者に対してよりよい形での問題解決を図るために策定されるものであり、規制者と被規制者の関係は、戦略的なコミュニケーションや情報の非対称性が発生しないよう、協調的なゲーム関係が構築されることが望ましい。また、規範の策定や執行にあたっては、利害関係者が信認できる手順を踏まないと、規範の執行にあたって、かえって執行を困難とする事態が発生することも考えられる。
報告書年度 [Report's Fiscal Year]
2002
発行年月 [Issued Year / Month]
2003/04
報告者 [Author]

担当

氏名

所属

丸山 真弘

経済社会研究所

Robert John Graniere

経済社会研究所

キーワード [Keywords]
和文 英文
行為規範 Code of Conduct
関係会社取引 Affiliate Transaction
哲学 Philosophy
目的 Purpose
事例分析 Case Study
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