財団法人 電力中央研究所

電力中央研究所 研究報告書(電力中央研究所報告)
[CRIEPI Research Report]

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研究報告書 詳細情報
[Detailed Information]

報告書番号 [Report Number]
Y90004
タイトル
プライオリティ・サービス:電力における品質差別化の料金理論の概要
[Title]
PRIORITY SERVICE SURVEY
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
プライオリティ・サービスは,事前に料金メニューにもとづいて需要家が選択した供給信頼度に応じて負荷を遮断する料金制度である。本調査では,需要家が受ける便益を中心にサービスがもたらす効果を明らかにした。主な調査結果は,次の通りである。(1)プライオリティ・サービスの意義としては,需要家の選択の拡大及び効率的な負荷管理の2点が挙げられる。(2)理論の特色として,需要家にとって料金メニューが最適であるためには品質が高いほど高い料金を適用するなどの条件が必要であること,料金メニューをもとにして需要家による自己選択を利用すること,均一料金のもとで一律に停電を需要家に強いる場合に比べて効率的な負荷割当を行うこと,供給信頼度の選択枝の数については少ない数で十分に効果が得られること,及びプライオリティ・サービスは実時間料金制と同様に限界費用にもとづく効率的な料金制であるが,需要家は実時間料金制にみ
[Abstract]
PRIORITY SERVICE,WHICH PROVIDES CUSTOMERS WITH A SELECTION OF SERVICE OPTIONS AT A RANGE OF PRICES AND RELIABILITY FOR ALL OR PORTIONS THEIR LOADS,HAS DRAWN THE ATTENTION OF UTILITIES INAN INCREASINGLY-COMPETITIVE ENVIRONMENT. THIS REPORT DISCUSSES THE SIGNIFICANCE AND CHARACTERISTICS OF PRIORITY SERVICE BASED ON A SERIES OF STUDIES CONDUCTED BY THE ELECTRIC POWER RESEARCH INSTITUTE. PRIORITY SERVICE ENLARGES SERVICE OPTIONS FOR CUSTOMERS WITH DIVERSE NEEDS FOR SUPPLY RELIABILITY. UTILITIES CAN OFFER SERVICE OPTIONS TO VARIOUS CUSTOMERS TO WHOM THE PRESENT INTERRUPTION RATES ARE NOT APPLIED,LETTING CUSTOMERS CHOOSE DIFFERENT LEVELS OF SERVICE TO MATCH THEIR REQUIREMENTS BASED ON A MENU. THE SERVICE ACHIEVES EFFICIENT ALLOCATION OF GENERATION CAPACITY COMPARED WITH RANDOM RATIONING UNDER A SINGLE PRICE. IN IMPLEMENTATION,A SMALL NUMBER OF PRIORITY CLASSES IS SUFFICIENT TO ACHIEVE MOST POTENTIAL EFFICIENCY GAINS. WHILE PRIORITY SERVICE IS AS AN EFFICIENTRATE AS REAL-TIME PRICING,THE SERVICE ENABLES CUSTOMERS TO BE IMMUNE FROM RISKS OF PRICE VARIATIONS AND OUTAGE.
報告書年度 [Report's Fiscal Year]
1990
発行年月 [Issued Year / Month]
1990/06
報告者 [Author]

担当

氏名

所属

松川 勇

経済研究所経済部エネルギー研究室

キーワード [Keywords]
和文 英文
供給信頼度別料金制 PRIORITY PRICING
需要家による自己選択 CUSTOMER SELF-SELECTION
効率的な負荷割当 DEMAND-SIDE MANAGEMENT
ディマンドサイド・マネジメント EFFICIENT RATIONING
負荷制御性 LOAD CONTROLLABLILITY
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